Platform, zei u?

Sander van der Blonk Blog Leave a Comment

Dutch ahead
Please note that the article below is not translated to English (yet).

Een veel gebruikt woord: Platform. Alles lijkt tegenwoordig een platform, zowel in de atomen als bits en bytes wereld.

In MarketingTechnologie is het dus niet anders. En grote technologie aanbieders -zoals Adobe en IBM- haasten zich om te zeggen dat ze niet langer software tools maar een platform bieden.

Het interessante is dat (ook) deze partijen tot de conclusie zijn gekomen dat een platform open moet zijn. Wil zeggen, naadloos koppelbaar met oplossingen van andere partijen. Vanuit de idee dat een platform niet hetzelfde is als een wij-kunnen-alles oplossing.

De consequentie ervan is dat niet alleen het marketingtechnologie landschap gefragmenteerd is -inmiddels ruim 2000 aanbieders wereldwijd. Er omheen ontstaat een 2e ecosysteem van independent software vendors dat in potentie nog veel groter is.

Op het MarketingTechnologie event (www.marketingentechnology.nl) is ook dit een van de onderwerpen dat aan de orde komt. Immers, wat en wie je moet kiezen wordt nog belangrijker dan het al was.

De crux van het verhaal:

  1. Platform, hub, point-oplossing, cloud, suites… het zijn maar etiketten. Het gaat erom wat ze doen en wat je nodig hebt. En vooral, waarom je het nodig hebt?
  2. De one-size-fits-all oplossing bestaat niet. Naarmate het marketing spel in de digitale tijd op hoger plan komt, zullen tools, data, oplossingen van derden en (nieuwe) werkprocessen geïntegreerd moeten worden.
  3. Het berekenen van ROI op tools is onzinnig. Het gaat om de combinatie van factoren. En de mens en z’n werkproces is daarbij een vaak vergeten en niet te onderschatten variabele.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *