Marketing robots? Forward marketing!

Sander van der Blonk Blog Leave a Comment

Dutch ahead
Please note that the article below is not translated to English (yet).

De discussie over de invloed van informatie technologie op werkgelegenheid is weer eens opgelaaid. Lodewijk Asscher, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaf daartoe de aanzet. Zoals gebruikelijk wordt er gewaarschuwd voor massale werkloosheid voor een groot aantal beroepsgroepen. Het doemdenken hierover hangt blijkbaar in de lucht, want niet zo lang geleden kwam Elon Musk van Tesla ook al met een zwartgallige beschouwing dat robots in de nabije toekomst tegen de mensheid in opstand kunnen komen.

Wat betekent een en ander voor marketing? Moeten we vrezen voor marketing robots? Volledige automatisering van onderdelen van het marketingvak zal in sommige situaties en omgevingen zeker plaatsvinden, zoals nu veelal in e-commerce omgevingen al gebeurt. De menselijke creativiteit in het verzinnen van nieuwe bedrijfsmodellen en bedieningsconcepten zal daardoor meer dan ooit op de proef gesteld worden.

Je echt verdiepen in wat klanten beweegt, empathisch vermogen en bijbehorende sociale vaardigheden om samen met collega’s betekenisvol te zijn voor je klanten. Dat is waar het meer dan ooit om zal gaan.

Het denkwerk gewijd aan productontwikkeling, relevante klantgroepen, gepaste proposities, distributie- en communicatie-mix zal steeds meer computer ondersteund worden. Big data analyse zal op elk van die marketingactiviteiten een steeds grotere invloed gaan uitoefenen. Het vereist andere vaardigheden: meer gevoel voor cijfers, meer begrip voor de logica die achter de rekenregels zit die de wiskundig geschoolde modellenmakers hebben bedacht.

Van de marketeer van de toekomst zullen zowel “alfa” (empathie en samenwerking) als “beta” (techniek en cijfers) competenties worden vereist; een mengvorm die je kan aanduiden als “gamma” competenties.

Laten we dat Forward Marketing noemen want “gamma marketing” zou onterechte  associaties met een DHZ-keten oproepen. Kortom: “Stem af op de toekomst met FM – Forward Marketing –!”


Share this: 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *