Komt je site door de APK?

Sander van der Blonk Blog Leave a Comment

Dutch ahead
Please note that the article below is not translated to English (yet).

De term APK -niet te verwarren met .apk behoeft vermoedelijk geen toelichting. Het heeft ervoor gezorgd dat technische mankementen bij slijtagegevoelige onderdelen vroegtijdig worden opgespoord.

Ook een website is slijtagegevoelig; Dode links, pagina’s die niet bezocht worden, formulieren die geen functie meer hebben. Gelukkig zijn er voldoende (gratis) tools om dat snel en gemakkelijk te fixen.

Een APK doet echter nog iets anders; Het doet je beseffen dat je auto ouder wordt. En wellicht toe is aan vervanging.

In onze CRUX praktijk komen we dit steeds vaker tegen. Bedrijven die beseffen dat hun website het end-of-life stadium heeft bereikt. En ons de vraag stellen: Oplappen of vernieuwen?Ons antwoord is steevast: Vernieuwen. En als er digitale groeiambities zijn, dan doen we er nog een schepje bovenop.

Want, e-/mobile commerce, omnichannel, holistisch klantbeeld, advanced analytics, personalisatie… Het gaat niet langer om een website maar om de onderliggende marketingtechnologie architectuur en processen die je in staat stellen nieuwe digitale ambities te kunnen waarmaken.

Onze verwachting is dat we aan de vooravond staan van een aantal noodzakelijke verbeteringen en vernieuwingen onder de motorkap. We voorzien daarin vier niveaus, in volgorde van prioriteit:

Niveau 1: Dit omvat voorzieningen in data en technologie infrastructuur om klantdata te kunnen verzamelen, te interpreteren en te benutten voor persoonlijke klantervaringen.

Niveau 2: Task automation. Nieuwe applicaties om klantprocessen drastisch te vereenvoudigen. Dit wordt in een komende blogpost nader toegelicht.

Niveau 3: Het vervangen van 1e generatie CMS-en, commerce servers, CRM en campagne management tools ten behoeve van touchpoint communicatie & commerce.

Niveau 4: Pure innovatie. Nieuwe applicaties om de klant -die inmiddels 8 schermen parallel gebruikt, te kunnen bedienen.

De crux van het verhaal:

  1.  De marketingtechnologie industrie levert inmiddels volwassen software waarmee niet alleen nieuwe ambities binnen handbereik komen maar ook de risico’s van noodzakelijke migraties kunnen worden verzacht.
  2. Digitaal is geen side issue maar de toekomst van menig bedrijf. Voortmodderen is wat de Fransen ‘bricolage’ noemen; Aan elkaar geplakte en op elkaar gestapelde systemen en applicaties waar niemand meer wijs uit wordt. Ons advies is om nu beleid te ontwikkelen om dit te allen tijde te voorkomen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *