Keuzestress: Tool, platform of bureau?

Sander van der Blonk Blog Leave a Comment

Dutch ahead
Please note that the article below is not translated to English (yet).

In het Engels heet het FUD (Fear, uncertainty en doubt). Een minder fraaie marketingtactiek om iemands perceptie te beïnvloeden door het verspreiden van negatieve, twijfelachtige of zelfs valse informatie.

In de jaren ’80 was dit in zwang in de hardware industrie. Bekend is het gezegde dat “niemand ooit is ontslagen omdat hij IBM aanschafte”. Groot stond toen voor zekerheid. En IBM domineerde.

Is dat nog zo?

Bedrijven en instellingen die thans voor hun digitale ambities keuzes moeten maken hebben meer keuzestress dan in de jaren ’80. Er zijn honderden aanbieders van point solutions, suites, platformen en clouds (IaaS, SaaS, PaaS). De technologiewereld is gefragmenteerd. En dit zal naar verwachting de komende jaren zo blijven want het innovatietempo ligt hoog. En dat is fantastisch!

In de dienstverlening er omheen (software service bureaus, marketing service providers, integrators) zijn er tendensen om groot(s) te willen zijn. En dus zijn er fusie- en overnamegesprekken in de veronderstelling dat klanten liever zaken doen met een grote, all-in-one, full-service partij. Dit valt te betwijfelen.

De crux van het verhaal:

  1. Groot staat niet gelijk aan een safe bet. Wat er ook voor tool, technologie of terminologie wordt bedacht, kies voor een oplossing die doet wat-ie moet doen en die past bij je portemonnee. Criteria als implementatiegemak, integratie en koppelbaarheid en community ondersteuning zijn relatief belangrijker.
  2. Best of breed. Het ‘onsje meer bij de slager’ is in deze tijden van openheid en koppelbaarheid passé. De toekomst is aan specialistische en niet per se, grote serviceverleners die met elkaar willen samenwerken. In de vorm van gelegenheidscombinaties.

Kies bewust. Maak je keuze op basis van expliciete criteria, niet omdat je toevallig een tool of een bureau kent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *