Het Johan Cruyff effect

Sander van der Blonk Blog Leave a Comment

Dutch ahead
Please note that the article below is not translated to English (yet).

Niet verrassend, maar er is een verschil tussen first-time, marketing automation tool kopers en zij die ervaring hebben. Aldus diverse onderzoeken van VB Insight (januari-juni 2014).

First-time kopers zouden meer letten op basis functionaliteiten, zoals de mogelijkheid om landing pages te kunnen maken of inzicht te krijgen in het pad dat mensen afleggen op een site. Daarentegen krijgen mensen die al ervaring met tools hebben andere behoeften, zoals de wens om volledig geautomatiseerde klantflows aan te kunnen maken. First-time kopers letten daarnaast vooral op prijs en total cost of ownership terwijl ervaringskopers overwegend selecteren op features en gebruiksgemak.

Een interessanter feit dat uit de onderzoeken naar voren komt is dat bijna 50% van de onderzochte bedrijven meerdere tools naast elkaar gebruikt en een hoge mate van switchbereidheid heeft. Je zou verwachten dat er meer ‘stickiness’ is. Kennelijk zijn de gepercipieerde drempels om te switchen laag. Of er is een duidelijke trade-off tussen de voordelen van nieuwe functionaliteiten en nadelen van switchen versus de voordelen van niet switchen en nadelen van mindere functionaliteit.

De crux van het verhaal:

  1. Starters zijn vermoedelijk het beste af met een relatief gunstig geprijsde, all-in-one oplossing om ervaring op te doen.
  2. Groeiers zijn vermoedelijk het beste af door best-of-breed tools. Kiezen op betere features is dan het parool.

The name of the game is dus om ervaring op te doen, want dan pas weet je wat je echt nodig hebt. Johan Cruyff zei het ons al: Je gaat het pas zien als je het door hebt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *